| | | |

Automeca 25 vuotta

Automeca aloitti toimintansa 90-luvun laman jälkimainingeissa. Toiminta aloitettiin Citroën erikoiskorjaamona ja palveluun kuului myös korjaamolaitehuolto. Kaksi autosähköasentajaa, Matti Lampila ja Heikki Koivusaari perustivat korjaamon erikoistuen harrastamaansa ranskalaiseen automerkkiin. Erityisesti Heikillä, mutta myös Matilla oli jo kohtuullisen pitkä historia takanaan sekä autoharrastajina että ammattilaisina, silti yrityksen perustaminen 90-luvun laman aikoihin oli melkoisen uhkarohkeaa, mutta minkäs teit – jos kotiin soitetaan ja kysellään, kuka meidän Citroënit nyt hoitaa.  90 -luvun talouskurimuksessa oli myös kaatunut Matin aikaisempi työnantaja ja samaisesta kiinteistöstä löytyi yritykselle toimitilat. Pienestä lähdettiin liikkeelle, hyvin nopeasti todettiin, ettei kahden miehen resurssit riitä ja siitä syystä jo kesällä työllistyi ensin yksi asentaja ja myöhemmin vielä oppisopimuksella toinen. Matin vaimo oli mukana jo perustamisvaiheesta asti ja otti heti hoitaakseen yrityksen talouden. Hyvin pian siis kahden miehen yrityksestä tuli useammankin henkilön työllistävä yritys. 

Ryhmäpoikkeusasetus mahdollisti Automecan liittymisen viralliseksi Citroën huolloksi vuonna 2003 mikä lisäsi myös vastuita, kun myös takuuasioita alkoi tulla hoidettavaksi.  Oma jo 90-luvun lopulla luotu laatujärjestelmä mahdollisti sen, että merkkiorganisaatioon oli helppo liittyä, monia asioita tehtiin jo laadukkaasti ja  asiakaspalvelua painottaen. Myöhemmin, vuonna 2013, myös Citroënin sisarmerkki Peugeot täydensi ranskalaispaletin siirtyessään saman maahantuojan hoidettavaksi. 

25 vuoden aikana autoalan ja tekniikan kehitys on tehnyt melkoisia harppauksia

Autojen korjaaminen ja huoltaminen on muuttunut merkittävästi jo pelkästään tänä aikana, jolloin Automeca on ollut toiminnassa.  Autosähköasentaja teki 80- ja 90- luvuilla vielä hyvin paljon käsityötä starttien ja latureiden parissa. 90 -luvulla kaasunestejousitus oli se Citroën erikoisuus, joka myös työllisti.  Hydrauliikkaputkia asennettiin ja jousipalloja täytettiin tarpeen mukaan eikä kaikilla korjaamoilla ollut tähän tarvittavia tietoja eikä aina haluakaan perehtyä. 

Aivan erityisesti vianhaku on muuttunut olennaisesti tänä aikana testausjärjestelmien ja autotekniikan kehityksen myötä. Vuosituhannen vaihteen jälkeen tietokonepohjaiset ohjainlaitteet alkoivat pikkuhiljaa lisääntyä autoissa ja sen myötä niin asentajien kuin työnjohdon ammattitaitoa on ollut tarve jatkuvasti ylläpitää.  Tänään autoissa on käytössä älylaitteita ja tarjolla jos jonkinlaista mobiilisovellusta – mitä seuraavaksi?   

Työssäoppimisen mahdollisuuksia

Automeca on ollut monen asentaja- ja insinöörioppilaan harjoittelupaikka ja moni on myös työllistetty harjoittelujakson jälkeen.  Asentajaoppilailta on saatu kiitosta siitä, että on jo harjoitteluaikana päässyt tekemään oikeita töitä ja saanut oikeaa kokemusta. Koulussa ei ole aina ollut riittävästi oppimateriaalia, että oppilas pääsisi ohjattuna tekemään korjaustöitä monipuolisesti.  Viime vuosina Erasmus oppilasvaihto on tuonut myös ranskalaisia alan harjoittelijoita tutustumaan maahan ja toimintatapoihin, myös heille Automeca on tarjonnut oivan mahdollisuuden niin työelämään tutustumiseen ulkomaisessa yrityksessä kuin harjoittelua vieraalla kielellä toimimiseen. 

Autoala on murroksessa

Autoala on pitkään työllistänyt melkoisen määrän henkilöitä.  Jos vielä 80 -luvulla saattoi nuori henkilö – useinmiten kaiken lisäksi miespuolinen –  miettiä ammattiopintoja ja valita autoalan, kun ei muutakaan keksinyt, on autotekniikan kehittyminen vaikuttanut myös siihen, ettei tänä päivänä enää kuka tahansa korjaa edes omaa ajoneuvoaan saati että pystyisi ottamaan minkä tahansa auton hoidettavakseen.  Tämän lisäksi kehitystyöhön vaikuttavat myös lainsäädäntö, erityisesti huoli ympäristöstä ja päästövaatimukset ovat saaneet aikaan sen, ettei yksityinen kuluttajakaan aina uskalla tehdä uuden auton ostopäätöstä, kun ei tiedä millaiseen suuntaan tekniikka etenee ja millaisilla autoilla edes tulevaisuudessa voi ja saa ajaa.  Autoja ei osteta samaan tahtiin kuin aikaisemmin ja tämä vaikuttaa tietenkin myös jälkimarkkinoinnin tilanteeseen.  Sopivan ikäisiä käytettyjä autoja ei yksinkertaisesti riitä hoidettavaksi kaikille toimijoille, silti uusia huoltopisteitä perustetaan yllättävänkin paljon. Kilpailu on entisestään lisääntynyt ja osaavia autoalan ammattilaisia tarvitaan. 

Kun autosi huoltaa ja korjaa ammattilainen,  jolla on ei vuosien vaan jo vuosikymmenien kokemus, voit luottaa siihen, että autosi tarjoaa mukavia ja turvallisia kilometrejä hyvinkin pitkään.  Tervetuloa siis Automecaan myös jatkossa.  Haluamme edelleen tarjota parasta mahdollista hoitoa autollesi – toki myös sille ei ranskalaiselle, jos niin haluat ja koska tiedät, miten palvelumme pelaa. 

25-v syntymäpäivätarjouksemme

Merkkipäivää juhlistamme työn merkeissä, mutta juhlan kunniaksi kesäkuun ensimmäisellä viikolla tarjoamme: 

Viikon 23 aikana tilattuihin huoltoihin ja korjauksiin 10% alennus laskun loppusummasta – sisältää siis alennuksen myös työstä. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai etuihin. 

Viikon 23 aikana sijaisauto veloituksetta käytössäsi huollon ja korjauksen ajan. 


Samankaltaiset artikkelit